Opptak fra politiske møter i uke 10

I uke 10 kunne du på Kommune-TV få med deg direkte-overføringer fra til sammen fem politiske møter. Nå er alle opptakene tilgjengelig.

Tirsdag 5. mars var det møte i utvalg for miljø, plan og teknisk (UMPT), og i det politiske utvalget for helse og velferd. Begge disse møtene ble holdt i kommunestyresalen på Konsmo. Dessverre er det slik at kameraene i dette møterommet for tiden er ute av drift, så fra disse to møtene er det kun lyd og ingen bilder på opptakene.

Dagen etter, onsdag 6. mars, var det klart for to nye utvalgsmøter. Barn og oppvekst, og utvalget for kultur og samskaping. Disse møtene ble holdt i kommunestyresalen i Lyngdal rådhus, med både lyd og bilde på plass.

Formannskapet avsluttet møteuken torsdag 7. mars. Også dette møtet ble holdt i Lyngdal rådhus.

Via lenkene under finner du de redigerte opptakene fra alle fem møtene:

Lenke til UMPT 05.03.24 (kun lyd)

Lenke: Helse og velferd 05.03.24 (kun lyd)

Lenke: Barn og oppvekst 06.03.24

Lenke: Kultur og samskaping 06.03.24

Lenke til formannskapet 07.03.24

Bilde fra formannskapsmøtet, møterommet
Fra formannskapsmøtet torsdag 7. mars 2024. På talerstolen ses Tønnes Seland (Sp). Skjermdump fra Kommune-TV

Litt praktisk informasjon om Kommune-TV

Illustrasjon valg av kameravinkler
I menylinjen under TV-bildet kan du velge mellom tre kameravinkler. Det er «Podiet», som filmer talerstolen og møteleder, mens kameravinkelen «Salen» viser hele møterommet.

Dersom det underveis i et møte vises ting på lerret, og du ønsker å få dette opp på din egen skjerm, velger du kameraet som heter «Projektor». Dette kameraet er kun aktivt når projektoren er slått på. Dersom du opplever at det ikke er signal på dette kameraet, kan du alternativt følge presentasjonene ved å velge kameraet som heter «Podiet».

Illustrasjon dokument-knapp Kommune-TV
Via den blå knappen til høyre under «Bokmerker» kan du for hver enkelt sak laste ned tilhørende dokument med saksutredning og innstilling til vedtak.

Opptaket fra møtet vil senere være tilgjengelig i TV-arkivet.

I arkivet på Kommune-TV kan du i menyen til venstre sortere på kategorier. Er det bestemte saker du er på jakt etter fra tidligere møter, er søkefunksjonen et godt verktøy å benytte.

Lenke til TV-arkivet

• Opptak fra formannskap og kommunestyre arkiveres i fire år
  • Opptak fra utvalgsmøter beholdes i arkivet i 100 dager

Enkelte opptak vurderes å ha såpass stor arkivmessig og/eller historisk verdii, at de beholdes utover  fire år/100 dager. Disse opptakene er markert med *

Om redigering

Alle opptak fra politiske møter redigeres før publisering i TV-arkivet. Det innebærer at pauser og annen dødtid klippes bort, samt at starttidspunktene for hver enkelt sak er korrekt satt, slik at du som seer enkelt kan navigere til den eller de sakene du er interessert i. Utover det er opptakene identisk med direktesendingen.