Egenberedskapsuka 2023: Alternative betalingsmetoder

Flere betalingsalternativer kan begrense konsekvensene hvis du ikke lenger får betalt slik du pleier. Her finner du Norges Banks råd om egenberedskap for betalinger.

Selv om betalingssystemet i Norge er sikkert og effektiv, kan det oppstå feil, eller systemet kan bli utsatt for angrep eller uønskede hendelser. Derfor anbefaler Norges Bank at alle har flere betalingsalternativer.

På Norges Banks nettsider kan du lese mer om egenberedskap for betalinger.

Lenke: Betalingsalternativer

Ha flere ulike betalingskort

Flere ulike betalingskort gir god beredskap ved feil ved en betalingstjeneste. Det kan være ulike typer betalingskort (debet- eller kredittkort), eller kort utstedt av ulike banker.

Hold noe kontanter

Kontanter kan brukes selv om de elektroniske beredskapsløsningene ikke fungerer, men kan i noen situasjoner være vanskelig å få tak i. Norges Bank anbefaler derfor at du har noe kontanter tilgjengelig, i ulike og gjerne mindre valører. Vurder størrelsen på beløpet ut fra hva du har av nødvendighetsvarer, og hva du kan trenge å kjøpe i en beredskapssituasjon.

Ha konto i flere banker

Konto i flere banker styrker egenberedskapen dersom det skulle oppstå tekniske problemer hos en av bankene.

Bilde av personer med betalingsterminal
Flere betalingsalternativer kan begrense konsekvensene hvis du ikke lenger får betalt slik du pleier. Illustrasjonsfoto: DSB

Via knappelenkene under kan du lese mer om egenberedskap, få råd om hvordan du kan sette sammen ditt eget beredskapslager, og du kan lese om hvordan det jobbes med beredskap i Lyngdal kommune.

Lenke: Mer om egenberedskap

Lenke: Beredskap i Lyngdal kommune

Ny sak om egenberedskap publiseres her på hjemmesiden i morgen. Temaet da er om legemidler og førstehjelp.

Denne artikkelen må du gjerne dele med familie, venner og bekjente, på sosiale medier, via epost, SMS eller andre kanaler. På forhånd takk!

Husk, du er en del av Norges beredskap!