Egenberedskapsuka 2023: Legemidler og førstehjelp du bør ha i hus

Her kan du lese om hva du bør ha og kunne om legemidler og førstehjelp for å dekke dine grunnleggende behov i tre døgn. Du kan også teste hvor godt du selv er forberedt på en krisesituasjon.

Førstehjelp

Alle bør beherske grunnleggende førstehjelp. Det finnes en rekke slike tilbud om kurs og opplæring, enten du er helt uerfaren eller trenger oppfriskning. Noen kan også få tilbud om førstehjelpsopplæring gjennom arbeidsplassen sin.

Via lenken under kan du lese mer om førstehjelp:

Lenke: Råd om førstehjelp

Legemidler

En standard førstehjelpspakke og vanlig smertestillende midler dekker de fleste behov. Er du avhengig av legemidler eller medisinske hjelpemidler, må du snakke med legen din eller apotek om muligheten for å ha en ekstra beholdning. Husk å sjekke holdbarheten. Erstatt det som går ut på dato.

Jodtabletter

Er du under 40 år, gravid, ammende eller har barn som bor hjemme? Da anbefales du å ha jodtabletter hjemme. Tablettene kan gi beskyttelse mot radioaktivt jod ved atomulykker, og skal bare tas etter råd fra myndighetene. På hjemmesiden til Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet kan du lese mer om jodtabletter.

Lenke: Info om jodtabletter

Hold varmen

Ved langvarig strømutfall er det viktig å ha alternative varmekilder. Dersom du ikke har mulighet for vedfyring bør du skaffe deg en parafin- eller gassovn til oppvarming. Ved førstehjelp er det å holde varmen et grunnleggende behov.

Bilde av person med medisindispenser
Hva trenger du å ha i hus av legemidler og førstehjelp for å dekke dine grunnleggende behov i tre døgn? Illustrasjonsfoto: DSB

Test din egen beredskap

Hvor godt er du selv forberedt på en krise?

Via lenken under kan du teste din egen egenberedskap. Her finner du fire ulike scenarier, som alle er knyttet opp mot tema vi gjennom denne uken har presentert her på hjemmesiden. Det er vann, varme, informasjon og betalinger.

Lenke: Test deg selv

Via knappelenkene under kan du lese enda mer om egenberedskap, få råd om hvordan du kan sette sammen ditt eget beredskapslager, og du kan lese om hvordan det jobbes med beredskap i Lyngdal kommune.

Lenke: Mer om egenberedskap

Lenke: Beredskap i Lyngdal kommune

Denne artikkelen må du gjerne dele med familie, venner og bekjente, på sosiale medier, via epost, SMS eller andre kanaler. På forhånd takk!

Husk, du er en del av Norges beredskap!