Lokal minnemarkering for Holodomor-ofrene

Lørdag 2. desember ble det arrangert minnemarkering i Lyngdal for Holodomor-ofrene.

Lyngdal kommune har anerkjent Holodomor, den menneskeskapte hungersnøden som rammet Ukraina fra høsten 1932 til sommeren 1933, som folkemord. Som første kommune i landet.

Lørdag 2. desember 2023, 90 år etter katastrofen, ble det arrangert en minnemarkering over hendelsen der anslagsvis mellom tre og fire millioner mennesker døde i de områdene som på den tiden tilhørte Den ukrainske sosialistiske sovjetrepublikk. Dagen ble markert med blomsternedleggelse og foredrag.

• I Sandalsgården holdt Per-Kaare Holdal fra organisasjonen Support to the people of Ukraine et historisk foredrag om Holodomor, mens Nina Svetlynska delte sin personlige beretning «Hva min bestemor fortalte om hungersdøden».
  • Deretter var det en markering ved gravstøtten og minnetavlen i Klokkergården bygdetun, med blomsternedleggelse og taler. De som bidro her var Per-Kaare Holdal og nestleder i det politiske utvalget for kultur og samskaping, Ingrid Liland Refsnes.
Gravstein og minnetavle Klokkergården
Minnetavlen og gravsteinen som står i Klokkergården bygdetun. Infotavlen ble satt opp og avduket i mai 2022, og forteller om den sovjetiske krigsfangen Pavel A. Botsjarov som 20. september 1942 ble skutt og drept i Kvås av tyske soldater. Botsjarov var ukrainer. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Det var på møtet 15. desember 2022 at Lyngdal kommunestyre ga sin enstemmige tilslutning til å anerkjenne Holodomor som folkemord. Opptaket fra da kommunestyret debatterte den saken kan du se via lenken under.

Lenke: Kommunestyret om Holodomor

Les også:

Tirsdag 20. juni 2023 signerte Lyngdal kommune og ukrainske Kryvyi Rih en solidaritets- og samarbeidsavtale. Det kan du lese mer om her:

Lenke: Inngikk vennskapssamarbeid

holodomor_banner (002).jpg