Så ble ordførerkjedet overlevert

Torsdag 12. oktober var det offisielt. Lyngdals nye ordfører heter Unni Nilsen Husøy. Etter å ha blitt valgt av et enstemmig kommunestyre, overleverte avtroppende ordfører, Jan Kristensen, ordførerkjedet til sin etterfølger.

Det var en tydelig rørt og preget avtroppende ordfører som denne kvelden takket for seg i Lyngdal kommunestyre. Fra talerstolen så Jan Kristensen (H) tilbake på sine år som folkevalgt og ordfører i Lyngdal kommune, og han ønsket Unni Nilsen Husøy (Frp) det aller beste for hennes kommende ordførergjerning.

Unni Nilsen Husøy takket Kristensen for hans mangeårige innsats, både som ansatt og folkevalgt i Lyngdal kommune, og berømmet han særlig for hans raushet.

I kommunestyret ble det ikke foreslått noen motkandidater til Unni Nilsen Husøy, som ble enstemmig valgt som ny ordfører for perioden 2023 - 2027.

Jan Kristensen overrekker ordførerkjedet til Unni Nilsen Husøy
Jan Kristensen overrekker ordførerkjedet til Unni Nilsen Husøy ...
Jan Kristensen klemmer Unni Nilsen Husøy
... med en god bamseklem på kjøpet.

Eivind Arnt Husøy (Ap) ble valgt til ny varaordfører. Han overtar den ombudsrollen etter Jon-Are Åmland (KrF).

For perioden 2023 - 2027 består Lyngdal kommunestyre av 29 representanter. Det er seks færre enn i forrige periode. 15 av de 29 er nye i rollen som folkevalgte. Hvem de 29 er kan du se via knappelenken under.

Lenke: Kommunestyret 2023-2027

Via lenken under kan du bli litt bedre kjent med Lyngdals nye ordfører.

Lenke til ordførerens side

Se møtet her

Det redigerte opptaket fra det konstituerende møtet i Lyngdal kommunestyre torsdag 12. oktober kan du se via lenken under. At et opptak er redigert betyr at pauser og annen dødtid er klippet bort, samt at start- og stopp-tid på de ulike sakene er korrekt satt, slik at du enkelt kan navigere mellom de sekvensene du ønsker å se. Utover det er opptaket identisk med direktesendingen.

Lenke: Kommunestyret 12.10.23

Jan Kristensen og Unni Nilsen Husøy
Det var en tydelig rørt og preget Jan Kristensen som torsdag 12. oktober takket av som ordfører i Lyngdal kommune. Unni Nilsen Husøy ble enstemmig valgt som ny ordfører.

Tekst og bilder: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune