Verdens største Kommune-Kari

Kommune-Kari, som også jobber for Lyngdal kommune, er en av verdens største samtale-roboter. I tillegg er hun norsk.

Da Kommune-Kari i 2017 ble introdusert som chatbot på servicetorget i flere kommuner, kunne hun svare på 400 spørsmål. I dag, takket være dyktige og dedikerte AI-trenere, erfaring og stadig bedre teknologi, kan hun svare på over 6000 forskjellige spørsmål, og regnes som en av verdens største chatboter. Og hun er dessuten norsk-utviklet!

Kommune-Kari jobber i dag i mer enn hundre av landets kommuner. Lyngdal kommune introduserte Kommune-Kari i 2019, som en integrert del av hjemmesiden. Med henne på plass ble kommunen plutselig tilgjengelig til alle døgnets tider. Og hun ble raskt populær. Årlig svarer hun på mellom 10.000 og 12.000 spørsmål fra besøkende på Lyngdal kommunes hjemmeside.

• Her på den nye hjemmesiden vår, som ble lansert i månedsskiftet januar/februar 2023, har Kari fått en mye mer framtredende plass, og vi forventer at bruken nå blir enda høyere.
  • Kommune-Kari er på jobb for oss og for deg 365 dager i året og 24 timer i døgnet.

Du finner henne lett synlig som et søkefelt på front, og nede i høyre hjørne på hver side du besøker.

Via lenken under kan du bli enda litt bedre kjent med Kommune-Kari og utviklerne hennes.

Lenke: Dette er Kommune-Kari

Kommune-Kari og Nina.jpg
Kommune-Kari jobber nå for et hundretalls norske kommuner, og er en av verdens største chatboter. Her er Kari sammen med en av AI-trenerne ved Sem & Stenersen Prokom Foto: Karianne Raastad

Slutt for Kari-appen

Fra 31. mai er det slutt for Kari-appen. Er du blant dem som har lastet ned og tatt i bruk appen, så vil den altså ikke lenger fungere etter den datoen.

Lyngdal kommune er informert om at utviklerne av appen trekker denne fra Google Play og AppStore, og at sluttdatoen altså er satt til 31. mai 2023.

Innbyggere som har Kari-appen på telefonen vil få et varsel om at den ikke lenger er tilgjengelig.

Dette gjelder altså kun appen og ingen andre deler av Kommune-Karis tjenester. I tiden framover loves det tvert om flere nye og spennende funksjoner i chatboten Kommune-Kari, til glede og nytte for alle brukerne.

Illustrasjon Kari-appen.png
Fra 31. mai er det slutt for Kari-appen. Men Kari blir ikke borte fra kommunens hjemmeside. Tvert om. Den tjenesten skal utvikles videre.