Budsjettkonferansen 2023

Kl. 08.30 torsdag 3. november innledet Lyngdals kommunedirektør, Kjell Olav Hæåk, budsjettkonferansen 2023. Den ble holdt på Rosfjord Strandhotell, med folkevalgte, administrasjon, tillitsvalgte og lokale media som deltagere.

Hæåk åpnet konferansen med å minne om det dramatiske bakteppet, med en rekke usikkerhetsmomenter, som har gjort budsjettarbeidet svært krevende. Han nevnte krigen i Europa, inflasjon, energikrise og renteøkninger. Som for å understreke alvoret kom samme formiddag nyheten om at Norges Bank besluttet å øke styringsrenten med ytterligere 0,25 prosentpoeng, til 2,5 prosent. Høyeste rentenivå siden 2009.

- Lyngdal kommune har en skjør økonomi. Vi har liten buffer, og er sårbare. Det skal lite til før det går galt, sa Kjell Olav Hæåk.

Budsjettkonferansen 2023 Kjell Olav IMG_3586.jpeg
Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk åpnet budsjettkonferansen 2023. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Se budsjett og handlingsplan her

Budsjettdokumentet, handlingsplanen for 2023-2026 og vedlegg finner du via lenken under:

Lenke: Årsbudsjett 2023 og handlingsplan

Nytt av året er at budsjett og handlingsplan kun foreligger i elektronisk versjon. Det trykkes ikke lenger opp papirversjoner av budsjettdokumentene. Det i seg selv en innsparing.

Budsjettkonferansen 2023 dramatisk bakteppe IMG_3589.jpeg
Budsjettarbeidet er gjort mot et dramatisk bakteppe med mange usikkerhetsmomenter (klikk på bildet for å gjøre det større). Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune
Budsjettkonferansen 2023 deltagere IMG_3588.jpeg
Deltagere på budsjettkonferansen er administrasjon og folkevalgte (klikk på bildet for å gjøre det større). Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune