For ansatte

Denne siden er for ansatte i Lyngdal kommune. Siden består av lenker til nettsteder som ansatte jevnlig har bruk for i sitt arbeid, og av aktuell intern og ekstern informasjon.

Intern informasjon

Han er kommunens SLT-koordinator

Bilde av SLT-koordinator Helge LohneHelge Lohne (30) er fra 2017 Lyngdal kommunes nye SLT-koordinator og ungdomskontakt. Lohne er utdannet sosionom, og jobbet på barnevernsinstitusjon før han fikk jobben som SLT-koordinator. Han er gift med en kvindøl som jobber som mattelærer på KVS Lyngdal, og sammen har de tre barn som i skrivende stund er 2, 4 og 6 år unge. – På fritiden liker jeg å trene og drive med friluftsliv sammen med familien, forteller Lohne om seg selv og avslører at han er såpass treningsentusiast at han også har rigget seg til med treningsstudio hjemme i egen kjeller. Vil du bli bedre kjent med SLT-koordinator Lohne, finner du ham på helsestasjonen i rådhusets 3. etasje, der han har kontoret sitt. Og lurer du på hva SLT egentlig står for, kan du lese mer om det via lenken under.

Lenke til infoside om SLT

AKAN i Lyngdal kommune

AKAN er et tilbud til ansatte i Lyngdal kommune som står i fare for å utvikle, eller har et avhengighetsproblem. Lyngdal kommune har en policy som tilsier at alle som trenger AKAN-oppfølging skal få det, før det eventuelt blir en personalsak. Les mer om AKAN i Lyngdal via lenken under.

Lenke til infoside om AKAN

Trofaste medarbeidere hedret

Lyngdal kommune har mange medarbeidere med lang fartstid. Noe som forteller mye både om Lyngdal kommune som arbeidsgiver og om ansattes lojalitet. I midten av februar var det således en rekordstor gjeng med pensjonister og jubilanter som ble gjort behørig stas på under et eget arrangement i Lyngdal kulturhus. Det var gode ord, hedersbevisninger, gaver, servering og kultur på programmet.

Les sak og se bilder via lenken under.

Lenke til sak om trofaste medarbeidere

Arbeidslaget som skal bygge nye Lyngdal kommune

Interimnemnda er arbeidslaget som skal bygge den nye kommunen. Torsdag 12. januar 2017 var de samlet i Lyngdal til et historisk første møte.

Lenke til aktueltsak om kommuneentreprenørene

Julestemning på rådhuset

Bilde av den flotte pepperkakeinstallasjonen på rådhuset.Førjulsstemningen har inntatt rådhuset. Ikke minst takket være et knippe juleglade og særdeles kreative ildsjeler fra Fellestjenesten og Kulturskolen som nok en gang har sørget for en flott pepperkakeinstallasjon sentralt plassert i inngangspartiet like utenfor Servicekontoret. Vittige tunger ville ha det til at installasjonen forestiller en plattform som har fått opplagsplass midt i den nye miljøgata. Men bygget som troner så majestetisk i senter av det hele er selvsagt paviljongen. Stor takk til Janne Reiersen Risnes, Brit Narvestad og Marianne Bøksle som har brukt av fritiden sin på å pynte og gjøre det førjulstrivelig for kolleger og besøkende!

Bilde fra monetringsarbeidet.Bilde av personer som betrakter pepperkakeinstallasjonen.

Telefoniprosjektet er rullet i gang

Bilde fra oppstartmøtet i telefoniprosjektet, som fant sted på Servicekontoret torsdag 3. november.I tiden fram mot påske skal det gjennomføres et "telefoniprosjekt" i Lyngdal kommune. "Telefoniprosjekt" i hermetegn, fordi det begrepet er en veldig forenkling. Prosjektet favner hele spekteret av løsninger for kommunikasjon og samhandling, internt og eksternt. Konsulentselskapet Bouvet ved seniorrådgiver Fredrik Grindland er engasjert til å gjennomføre prosjektet. Hans oppgave er å kartlegge dagens løsninger og mulighetsrommet som ligger i disse, samt å kartlegge behov / ønsker og hva som eksisterer av samhandlings- og kommunikasjonsløsninger som svarer til behovene, og som tar Lyngdal inn i framtiden i tråd med våre kjerneverdier: Utvikling, samarbeid og kvalitet! Bouvet har ingen bindinger på eiersiden til mulige leverandører av framtidige tjenester.

Som en del av denne kartleggingsjobben skal det blant annet gjennomføres work shops med kommunens tjeneste- og støtteenheter, samt med folkevalgte, innbyggere og næringsliv. Sluttrapporten som prosjektleder Grindland skal levere innen påske vil tjene som grunnlags- og styringsdokument ved eventuelle framtidige anskaffelser.

Det er satt ned en egen styringsgruppe til å følge prosjektet. Den består av Trond Andresen (IKT), Trond Ågedal Bue (Aspit), Ole Aa. Brattfjord (Servicekontoret), Karl-Emil Erlandsen (plan / økonomi), Anne Sanden Kvinen (psykisk helse og habilitering) og Jorun Seland (Servicekontoret). Kommuneplanlegger Ann Karin Fuglestad har en støttefunksjon inn mot styringsgruppen. Prosjekteier i Lyngdal kommune er IKT-ansvarlig Kjell Andresen.

Har du innspill vedrørende telefoniprosjektet kan disse sendes på epost til prosjektleder Fredrik Grindland, via lenken under.

Lenke til epost prosjektleder

Glimt fra badedagen

Bilde av trioen fra Organisasjonsavdelingen som sørget for at ansatte med familie fikk tatt seg vann over hodet i Sørlandsbadet søndag 6. november 2016.Lyngdal kommune ønsket alle ansatte med familie velkommen til gratis badedag i Sørlandsbadet søndag 6. november. En invitasjon mange takket ja til. I etterkant kunne trivselsvaktene Isabella, Anita og Ida melde om god stemning og rundt 150 badeglade deltagere. Maskottene Salto og Selma dukket også opp, og danset Sørlandsbadet-dansen med barna. Det ble arrangert hoppkonkurranse og skliekonkurranse, og det ble servert pølser og brus, så ingen gikk sultne hjem.

– Vi fikk masse gode tilbakemeldinger på arrangementet. Alle var veldig fornøyde, og vi ble tatt godt vare på av det trivelige personalet på Sørlandsbadet. Til neste år håper vi på enda flere deltagere, sier Ida Marie Meland Eikebrok.

Bilde av Isabella Collett Sikel sammen med maskotene Selma og Salto.

Lenke til program badedag

BTI-prosjektet

BTI-prosjektet 2016-2018 er satt i gang etter anbefaling fra Helsedirektoratet. Lokalt er prosjektet etablert som et samarbeid mellom Lyngdal kommune og de øvrige Lister-kommunene, der hensikten er å forbedre samhandlingen om barn og unge som befinner seg i utsatte livssituasjoner.

Lenke til infosiden om BTI-prosjektet

Godt besøkt kommunestand på årets dyrskue

Lyngdal kommune og Vekst i Lyngdal hadde felles stand under årets dyrskue. Der kunne de besøkende, som det var mange av gjennom helgen, blant annet se en nyprodusert foto- og videopresentasjon med tema Lyngdal før, nå og framover, og prøve seg på en liten lyngdalsquiz. Les mer via lenken under.

Lenke til aktueltsak om dyrskuestanden

Lyngdal scorer bra på Forbrukerrådets kommunetest 2016

Tredje best i fylket, og 36. plass i landet. Gratulerer alle sammen! Kommunene er testet på områdene service, tilgjengelighet og informasjon. Tjenestekvaliteten er ikke undersøkt.

Se hele testen via lenken under.

Lenke til Forbrukerrådets kommunetest

Kommunen tilbake til Sparebanken Sør

Fra og med 1. juni 2016 er Sparebanken Sør Lyngdal kommunes nye bankforbindelse. Dermed går kommunen tilbake til "gamlebanken", og sitt gamle bankkontonummer: 3085.07.00202.

Lenke til aktueltsak om bankbyttet

Trofaste medarbeidere hedret

Ansatte med 25 års fartstid i Lyngdal kommune, og nylig pensjonerte medarbeidere ble gjort stas på av rådmann og ordfører under en markering i kulturhuset. Hvem som fikk heder og gode ord kan du lese mer om via lenken under.

Lenke til sak om medarbeidere

Enhetenes årsplaner for 2016

Alle enhetenes årsplaner for 2016 er nå publisert på informasjonssiden om helhetlig styring i Lyngdal kommune, som du kommer til via lenken under:

Lenke til infoside om helhetlig styring

Vedrørende henvendelser om katalogoppføringer

Det kommer jevnlig henvendelser til Lyngdal kommune om kjøp av oppføringer i diverse katalogselskaper. Sett ut fra kost/nytte-prinsippet har de fleste av disse henvendelsene svært liten og ingen relevans.

En del av disse aktørene har også temmelig aggressive og freidige framgangsmåter. Typisk salgsmetode er at de tar kontakt og ber om at vedkommende godkjenner eller bekrefter / gjennomgår opplysningene som er blitt sendt på epost. Ofte med en påstand om dette på forhånd er avtalt med kommuneledelsen (rådmann eller andre), og at vedkommende som kontaktes kun skal bekrefte at opplysningene er korrekt.

Det som skjer når du klikker på "trykk her", "godkjenn" eller tilsvarende faner, er at du inngår avtale om kjøp av katalogoppføring, og mottar faktura på alt fra 5000 til 10.000 kroner, eller mer ...

Anbefalingen er å konsekvent takke nei til alle slike henvendelser, med mindre du ønsker å bruke et visst antall tusen kroner på en tjeneste av høyst diskutabel verdi. De fleste søker organisk, via Google eller andre søkemotorer, når de skal finne kontaktinfo hos Lyngdal kommune. De rutes da til hjemmesiden vår, som er vår hovedkanal ut mot publikum.

Det finnes to aktører som Lyngdal kommune inntil videre har valgt å ha en enkel grunnoppføring hos. Det vil si med sentralbordnummer, mailadresse til postmottak samt lenke til hjemmesiden og noen relevante søkeord. Det er på Gule sider og 1881. I tillegg har kommunen fortsatt valgt å være oppført i papirutgaven «Ditt distrikt» så lenge den eksisterer. Dette med tanke på å serve den delen av publikum som ikke er på nett.
 
Mvh
Ole Aa. Brattfjord,
Servicekontoret 07.01. 2016

Ny organisasjonssjef ansatt

Isabella Collett Sikel er ansatt som ny organisasjonssjef i Lyngdal kommune. Sikel tar over etter Bjørgulv Hamre senest 1. april.

– Det er litt usikkert ennå, på grunn av min oppsigelsestid i nåværende jobb, sier Sikel til Lister24. Og fortsetter: – For meg blir det litt som å komme hjem, ettersom jeg har mine røtter i Lyngdal. Sikel er bosatt i Kristiansand. Den nye organisasjonssjefen har bred erfaring fra både offentlig og privat sektor, og kan blant annet vise til ti år hos Varodd i Kristiansand, jobb hos Vestas som HR/personalansvarlig og nå nylig halvannet år hos National Oilwell Varco som leder for serviceingeniører. Hun har sosionom- og personalledelseutdannelse, og har også tidligere jobbet innenfor helsesektoren og psykiatrien. Melder Lister24.

Pålogging til ny admin-plattform fra 30.11.15

Fra og med mandag 30. november, vil ASPIT ha ansvaret for serverdrift knyttet til administrasjonsnettet. Dette medfører endringer i hvordan en logger på for å nå applikasjonene.

Via lenken under kan du laste opp veiledning for ny påloggingsrutine. Brukernavn og passord vil ikke bli endret som følge av omleggingen, men vil være det samme som før.

En presisering av enkelte forhold:

  1. Skjermbildet som fremkommer når du har logget deg på Citrix inneholder de programmene du skal ha tilgang til. Savner du programikon, så melder du dette inn.
  2. Lagrede dokumenter på din tidligere desktop kommer ikke direkte opp. For å få tilgang til disse må du velger ikonet for utforsker som ligger på den nye desktopen.
  3. Snarveiene som du har hatt liggende på desktopen vil du finne via utforsker, jfr. ovennevnte punkt.
  4. Snarveier til hjemmesider som flere brukere ønsker (f.eks. KS, fylkesmannen,) vil på anmodning bli lagt inn sentralt av ASPIT på den nye desktopen. IKT i Lyngdal formidler evnt. ønsker.

Lenke til veiledning ny påloggingsrutine

Viktig melding til alle databrukere i Lyngdal kommune

Kommunens nye IT-leverandør, ASPIT, vil i tidsrommet fredag 27. november fra kl 14.00 til søndag 29. november kl 23.00 gjennomføre en omfattende flyttejobb i forbindelse med at de fra nyttår overtar IT-driften. I denne forbindelse må en påregne at tjenestene som omfattes av flyttingen er utilgjengelige eller ustabile i nevnte tidsrom.

Etter at flyttejobben er gjennomført 29. november, vil det bli endringer i supportrutinene samt noe endret arbeidsmønster ved oppstart av applikasjonene for en del brukere. Informasjon rundt dette og kontaktinfo til support hos ASPIT vil bli sendt ut som en egen e-post i forkant av fredag 27. november.
 
Følgende tjenester omfattes av flyttingen 27. - 29. november (eksempler er ikke uttømmende):

Administrasjon, eks:
•         ePhorte
•         Epost tilhørende @lyngdal.kommune.no*
•         Agresso
•         Visma Ressursstyring
•         Visma Kulturskole
•         Filområder
•         Gisline
•         Komtek

* Epost sendt til adresser med @lyngdal.kommune.no vil bli levert til mottakere også i nedetiden, men det må påregnes forsinket levering, spesielt fredag kveld.
 
Fagsystem for skole, barnehage og sfo (SAS), eks:
•         Oppad
•         Sikker Arbeidsflyt
•         Filområder
 
Publikumstjenester på nett, www.lyngdal.kommune.no, inkludert:
•         Elektroniske søknadsskjema
•         Innsyn i politiske møter og postlister
 
Følgende tjenester vil IKKE omfattes av flyttingen i overnevnte periode, men vil svive som normalt 27. – 29. november (eksempler er ikke uttømmende).
Sikker sone, eks:
•         Profil inkludert Mobil Profil, Visma Link og øvrige tilhørende tjenester
•         Winmed Helse
•         Velferd
•         Filområder
•         Epost tilhørende @lkomsorg.no
 
Kultur, eks:
•         DX billettsystem
•         Bibliofil
 
Skole, eks
•         Ubuntu
•         Filområder
•         Epost tilhørende @lkskole.no
•         Pedagogiske applikasjoner
 
For en del av de områder som ikke omfattes av flyttingen 27. – 29. november, så vil det gjennomføres separate overføringsløp hvor det vil bli nedetid av mindre omfattende karakter. Denne nedetiden varsles/avklares separat.

Vi beklager de ulemper dette måtte medføre, og ber om forståelse for at det er en stor jobb som skal gjennomføres.

Dersom du har spørsmål til denne informasjonen eller ellers til flyttehelgen, så kan de sendes til ASPIT via lenken under:

Lenke til epost ASPIT

Hilsen fra ASPIT

Bytte av leverandør på IT-drift

Som en del av dere allerede kjenner til, så overføres Lyngdal kommune sin IT-drift fra Comunic til ASPIT fra 1. januar 2016. Og det vil være en overgangsperiode høsten 2015. Vi sender derfor nå ut en info fra oss i ASPIT etter avtale med Lyngdal sin IKT-guppe.

Kort fortalt om ASPIT så er vi en bedrift med 20 ansatte. Hovedkontoret vårt er i Seljord i Telemark, med avdelingskontor i Arendal og Göteborg. ASPIT har vært totalleverandør av IT-drift til kommuner i sammenhengende 14 år og har bygd opp en betydelig kompetanse på området. Vi er med andre ord godt kjent med kommunal IT-drift og de kommunalt ansattes hverdag på området.

Ettersom vi skal overta Lyngdal sin eksisterende serverpark, vil selve omleggingen fra Comunic til ASPIT skje nå fortløpende ut over høsten. Omleggingen vil starte med sikker sone (primært helse/omsorg og velferd) i september, mens administrasjon, kultur og skolesektoren vil bli lagt om i oktober/november. I denne perioden vil det være en overlapp mellom hva som er Comunic sitt ansvar og hva som er ASPIT sitt ansvar.

ASPIT vil fortløpende komme med konkret informasjon ut over høsten i forkant av hver endring slik at dere er kjent med hva som skjer av eventuelle endringer. Vi ber dere derfor om å være ekstra oppmerksomme på informasjon som kommer fra oss i høst.  Inntil annen beskjed er gitt, så kontakter dere Comunic gjennom supportdesk slik som i dag.

Omleggingen som skal gjennomføres vil være av omfattende karakter, og vi kommer derfor til å bruke store ressurser på omleggingen, ikke minst på bemanningssiden. Like fullt vil det ikke være mulig å komme igjennom en slik omlegging uten at det blir noe driftsforstyrrelser og nedetid. Vi ber om forståelse for dette, men vil naturligvis jobbe hardt for å minimere ulempene for dere som brukere og informere i forkant om større ulemper som måtte komme (eks nedetid).

Vi ser fram til et godt samarbeid med Lyngdal kommunes ansatte!

Med vennlig hilsen
Anders Snøløs Topland,
teknologiansvarlig / chief information officer
Tlf.: +47 35 05 79 00 / +47 91 38 09 59

Lenke til epostadresse Anders S. Topland

Lenke til hjemmeside ASPIT

Nyansatte i Lyngdal kommune

Bilde av Ida Marie Meland Eikebrok, rådgiver organisasjonsavdelingen
Ida Marie Meland Eikebrok, rådgiver organisasjonsavdelingen.

Bilde av plansjef Torhild Hessevik Eikeland
Torhild Hessevik Eikeland, plansjef.

Bilde av Geir Andre Buljo
Geir Andre Buljo
, renholdsleder tekniske tjenester.

Kommunedagen 2015

Den andre Kommunedagen i historien ble arrangeret fredag 16. oktober 2015, i Lyngdal Misjonskirke. Rundt halvparten av alle kommunens ansatte deltok. Rådmann Norman Udland regner denne dagen nå er kommet for å bli. Se glimt fra arrangementet via lenken under:

Lenke til aktueltsak om Kommunedagen 2015

Ny brosjyre

Lyngdal kommune og Vekst i Lyngdal (VIL) har samarbeidet om å lage en ny presentasjonsbrosjyre for Lyngdal. Brosjyren finnes også i elektronisk utgave. Lenke til e-brosjyren er lagt inn i alle ansattes epostsignaturer. Les mer om den flotte brosjyren via lenken under:

Lenke til aktueltsak om ny kommunebrosjyre

Informasjon du vil dele?

Har du aktuell informasjon fra din enhet som du ønsker å dele på denne siden med øvrige ansatte i Lyngdal kommune, send informasjonen på epost til webredaksjonen. Info om nyansatte imøteses aller helst med bilde.

Lenke til epost webredaksjonen

Bilde av rådhusparken

Denne siden er et supplement til Kvalitetslosen, som fortsatt er hovedkanalen for informasjon om prosedyrer, reglement og forskrifter som ansatte i Lyngdal kommune må forholde seg til.

Lenke til Kvalitetslosen finner du lenger nede på denne siden.

Lenker til brukersystemer

Oversikt over ulike brukersystemer:

It´s learning

Lenke til It's learning

Webmail for oppvekst og omsorg

Lenke til Webmail - oppvekst og omsorg

Individuell plan

Lenke til Individuell plan

CIM

Lenke til  CIM

Kvalitetslosen

Kvalitetslosen er hovedkanalen for informasjon om prosedyrer, reglement og forskrifter som ansatte i Lyngdal kommune må forholde seg til. I Kvalitetslosen finner du også informasjon om hvem som er ansvarlig for det enkelte fagsystem.

Har du problemer med å komme inn i Kvalitetslosen tar du kontakt med din nærmeste leder.

Lenke til Kvalitetslosen

Servicedesken

Lenke til Servicedesk

Agresso web

Lenke til Agresso web

Ressurstyring web (Notus)

Lenke til  Ressurstyring Web (Notus)

Dossier

Lenket til Dossier

Barnehageweb

Lenke til  Barnehageweb

Lederweb

Lenke til Lederweb

Lærer- og SFO-web

Lenke til lærer- og SFO-web

Lenker til supportsystemer

Oversikt supportsystemer til fagsystemapplikasjoner:

Evry kundeportal

Lenke til EVRY kundeportal

Visma Community

Lenke til Visma Community

Oppad - skole og barnehage

Lenke til Oppad (skole og barnehage)

KS-aktuelt

KS er kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (tidligere Kommunenes Sentralforbund).
Via lenkene under finner du aktuell informasjon fra KS både sentralt og regionalt:

Lenke til KS sentralt

Lenke til KS Agder

Lenke til kortfilmer om etisk refleksjon

Sist oppdatert: 23. mars 2017