Hva gjør du hvis «vannet går»?

Det er mye man kan klare seg veldig lenge uten i en krisesituasjon. Bare ikke vann!

Ofte er det ikke så mye som skal til for at du, og dine nærmeste, blir litt bedre forberedt på bortfall av kritisk infrastruktur, som for eksempel strøm, mobilnett og vann.

Har du alt du trenger for å klare deg selv i minst tre døgn hvis vann og strøm plutselig blir borte?

DSB anbefaler at alle husstander i Norge tar noen enkle grep for å bedre sin egenberedskap. Gode råd om dette finner du blant annet på sikkerhverdag.no.

Blant det som listes opp er å sørge for å ha et beredskapslager av mat og drikke for å klare seg hjemme i minst tre døgn.

• Det anbefales blant annet å lagre 9 liter vann per person.

Se eksempel på beredskapslager lenger nede på siden.

Fornuftige forberedelser

Mandag 31. oktober gikk startskuddet for den årlige egenberedskapsuken, initiert av DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap). Egenberedskapsuken handler om å spre kritisk informasjon om et tema som har gyldighet året rundt, men selvsagt særlig i årets mørkeste, våteste, villeste og kaldeste måneder.

– Målet er å øke folks kunnskap og bevissthet om egenberedskap, slik at flere gjør fornuftige forberedelser for å kunne håndtere en unormal hverdag, sier beredskapskoordinator i Lyngdal kommune, Birger Abrahamsen (bildet).

Enkelt sagt handler egenberedskap først og fremst om vann, mat og varme!

Birger Abrahamsen kontaktkort.png

Sårbare

– Selv om vi lever i et trygt land, kan uønskede hendelser oppstå også hos oss. Og hvis vi rammes av en stor hendelse eller krise, er det mange som trenger hjelp samtidig. Ved å være forberedt bidrar den enkelte innbygger til at de som trenger det mest, kan hjelpes først i en eventuell krisesituasjon, sier Abrahamsen og legger til at pandemien og krigen i Europa gjør at egenberedskap er mer aktuelt enn på lenge.

– Dette kommer på toppen av allerede kjente utfordringer som cyberangrep og mer ekstremvær. Alt dette er trusler som hver for seg eller samlet kan føre til bortfall av kritisk infrastruktur som strøm, vann og mobilnett. Vi som bor i Norge er vant til at det meste stort sett fungerer som det skal. Men det er veldig mange tjenester og funksjoner vi er avhengig av for at vårt daglige liv skal gå rundt uten store problemer. Nettopp denne avhengigheten gjør oss sårbare, påpeker Birger Abrahamsen.

Egenberedskap lys og vann.jpg
Noe av det viktigste å sikre seg med er nok vann. Minst 9 liter per person, for å kunne klare seg i inntil tre døgn. Det er god egenberedskap. Illustrasjonsfoto DSB

Eksempel på beredskapslager

• 9 liter vann per person (les også: Slik lagrer du vann)
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, hodelykt/lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser

Og uansett: Litt er bedre enn ingenting!

Egenberedskapslager eksempel på innhold.jpg
Eksempler på ting du bør ha i ditt private beredskapslager. Illustrasjonsfoto DSB

Nyttige lenker og materiell

Via lenkene under kan du lese mer om egenberedskapsuken 2022 og om beredskap i Lyngdal kommune. Her finner du blant annet også lenker videre til viktig informasjon fra leverandører av strøm og tele, til flom- og skredvarsling, den nasjonale kriseportalen og informasjon om hvordan du laster ned nødplakat til hus og hytte. I tillegg er det lenke til en brosjyre som kan lastes ned som PDF, og skrives ut. Den inneholder tips til hva et beredskapslager bør inneholde, hvordan du best oppbevarer vann, viktige telefonnummer og andre ting du bør ha tenkt gjennom, på forhånd. For som det står i denne brosjyren; god beredskap handler ikke bare om hva du har i skapet, men også hva du har i hodet.

Brosjyre om egenberedskap

Egenberedskapsuken 2022

Sjekk din egenberedskap

Beredskap i Lyngdal

«Når krisa kjem»

Overskriften er tittelen på en svenskprodusert serie om beredskap, formidlet til norske seere av NRK. Du finner serien via lenken under.

Se serien her

Når krisa kjem promobilde NRK.png