Fallforebygging

Forebygging av fall kan bidra til at man får økt livskvalitet, økt selvhjulpenhet og mulighet til å kunne bo lenger hjemme.

Om fallforebygging

Å forebygge fall kan gjøres på ulike måter, avhengig av alder og funksjonsnivå. Sikre løse tepper, ledninger, møbler og utstyr som kan medføre fallrisiko. Optimale lysforhold. Optimalt fottøy (fortrinnsvis lave sko med hælkappe).

Det anbefales at balanse og styrkeøvelser gjøres minst tre ganger i uken.

Treningen bør inneholde følgende 3 ting:

  • Utfordring av balansen når man står og går.
  • Trening av muskulatur i hofte / kne / ankelledd.
  • Øvelser som utfordrer koordinasjonen.

Eksempler på øvelser:

  • Reise og sette seg.
  • Stå på tå.
  • Stå på ett bein.
  • Utfall, plukke epler.
  • Balansere på en linje.
  • Rotasjon overkropp.

Les mer på Helsenorge.no via lenken under:

Lenke til helsenorge.no

Tilbud i kommunen:

  • Sørlandsbadet har fysiske aktiviteter av ulike slag som egner seg godt for å jobbe med fallforebygging.
Sist oppdatert: 02. juni 2017