Se jubilumsfesten og fagdagen til utstillingen "Hvis klær kunne fortelle" i opptak

Begge dagene i forkant av utstillingen ble strømmet direkte, og er nå tilgjengelig i opptak her via nettsidene våre. Utstillingen pågår i Lyngdal kulturhus fram til og med 3.april.

Jubileumskvelden 21.mars i opptak

Fagdagen 22.mars i opptak

Hvisklaerkunnefortelle.jpg

se hele plakaten her

Hva?

Utstillingen «Hvis klær kunne fortelle» er en dokumentasjon om seksuelle overgrep, vold og omsorgssvikt mot barn. Gjennom klær, dukker, bøker og andre gjenstander som har tilhørt små utsatte barn fortelles historier om lengsel etter beskyttelse. Alt som fortelles er autentisk og sant, og bringer tilskuerne så nær utsatte barn som det er mulig. Utstillingene har vandret Norge rundt siden 2012, og hundretusenvis har derfor fått anledning til å se den. I 2022 feires 10 års jubileet med kickstart i Lyngdal.

Hvorfor?

Antall barn som utsettes for seksuelle overgrep, vold og omsorgssvikt i Norge er urovekkende høyt. Samtidig viser erfaringene at de fleste utsatte går i årevis uten å fortelle dette til noen eller at andre oppdager hva som skjer. Barndomskrenkelser kan føre til store utviklingsmessige forstyrrelser og være ødeleggende for menneskers liv. Utstillingen gir informasjon som treffer både hoder og hjerter. Den åpner for samtaler og gir barn og unge mulighet til å komme frem med sine krenkelseserfaringer.

Hvem?

Vi mener at utstillingen passer for barn fra 3. klasse og oppover. Det er imidlertid de voksnes trygghet som er avgjørende for om barn vil ha utbytte av å besøke de små barneklærne.

Skoleklasser:
Skoleklasser er velkommen til denne viktige utstillingen. Informasjon om dette er gått ut til rektorer i Lister.

Avtale om tidspunkt gjøres med Marianne, Rådgiver forebyggende arbeid, Lyngdal kommune;  marianne.aarhoug.salvesen@lyngdal.kommune.no eller ring 90686482.

Utstillingen er åpen for alle  og det vil være en vert tilstede i åpningstiden.

Streaming og digital deltakelse:
Det vil tilrettelegges for streaming av både Jubileumsfeiringen den 21. mars og Fagdagen den 22.mars.  Du finner den nederst på denne siden.

reddesmaalogo_bilde.jpg
Les mer om reddesmå.no ved å klikke på bildet over.

21.mars - 10-års jubileumsfeiring

Jubileumsfeiring i kinosalen mandag 21. mars KL.19. Dørene til utstillingen åpner kl.18
Feiringen er gratis og åpen for alle. Hjertelig velkommen.

De som blir med:
Ordfører Jan Kristensen
Ingrid Alden, virksomhetsleder Oppvekst
Fra reddesmå.no: Marius Bråtelund, Guro Torhildsdatter, Øivind Aschjem, Inger-Lise Andersen, Birgit Amalie Nilsen
Sang: Tone Martha Sødal med pianisten Jon Harald Balsnes
konferansier:Marianne Aarhoug Salvesen

Se streamen fra feiringen øverst

22.mars - Fagdag

Tirsdag 22.mars klokken 09.00 – 15.00.
Mer informasjon og påmelding med lunsj finner du under.

Påmelding fagdag