Ledsagerbevis for person med nedsatt funksjonsevne

Søknadsfrist

      Beskrivelse

      Har du nedsatt funksjonsevne og trenger en som deltar på aktiviteter sammen med deg, kan du søke om et ledsagerbevis av kommunen. Ledsagerbeviset gjør at den som følger deg kan få:

      • reise for halv pris når du trenger en som hjelper deg på reisen
      • gratis eller redusert pris på inngangsbillett til ulike arrangementer og aktiviteter
      • gratis overnatting eller til redusert pris på enkelte hoteller

      Du må selv betale gjeldende pris.

      Ledsagerbeviset er et kort med ditt navn, adresse og bilde av deg. Du viser fram kortet når du bestiller eller betaler og ved en eventuell billettkontroll.

      Denne logoen finner du på steder der de godtar ledsagerbevis:

      Logo som brukes der ledsagerbevis aksepteres

      Målgruppe

      Ledsagerbevis kan være aktuelt for deg med:

      • bevegelseshemming
      • hørselshemming
      • synshemming
      • psykisk utviklingshemming
      • skjult funksjonshemming som f.eks. hjerte-/lungesykdommer eller alvorlige psykiske lidelser
      • allergier

      Nedre aldersgrense for søkere er normalt åtte år.

      Vilkår

      Kommunen vurderer ikke økonomien din når de behandler søknaden, og ordningen er ikke avhengig av om du mottar trygdeytelser.

      Samarbeidspartnere

      • Offentlige og private arrangører av kultur-, idretts- og fritidsarrangement
      • Transportselskaper
      • Hoteller

      Lover

      Tjenesten er ikke lovpålagt og ordningen er ikke innført i alle kommuner.

      Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 7 (Klage)

      Veiledning

      Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om ledsagerbevis.

      I søknaden skal du beskrive hvorfor du trenger ledsager. Få også med om du har behov for hjelpemidler som f.eks. rullestol. Du må legge ved et passbilde av deg selv. Du bør også legge ved en uttalelse fra legen din eller noen i helsevesenet som kjenner behovet ditt.

      Søknadsskjema

      Søknadsskjema for ledsagerbevis er fullelektronisk. Lenken til skjemaet finner du nedenfor. Husk også å sende inn bekreftelse av søkers ledsagerbehov. Skjema for dette kan lastes opp som enten pdf- eller word (docx)-dokument. Det siste er universelt utformet og kan skrives i direkte. Pdf-skjemaet må skrives ut på papir.

      Lenke til elektronisk søknadsskjema

      Lenke til bekreftelse av søkers ledsagerbehov (docx)

      Lenke til bekreftelse av søkers ledsagerbehov (pdf)

      Saksbehandling

      Klage

      Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.

      Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sendes saken til Fylkesmannen.

      Kontaktinformasjon

      Annen informasjon

      Ledsagerbevis utstedes gratis. Den funksjonshemmede kjøper selv ordinær billett, og kan ta med seg ledsager gratis der ledsagerbeviset aksepteres.

      Søkeord

      funksjonshemmet, ledsager, ledsagerbevis, bevis, ledsagerstøtte, støtte, ledsagertjeneste, tjeneste, avlastning
      Sist oppdatert: 08. august 2014