Demenskoret vil ha flere med på (u)notene

Torsdag 11. mai har det nystartede demenskoret i Lyngdal sin første samling på Lyngdal helsehus. Personer med demens og pårørerende oppfordres til å melde seg på.

– Dette blir sosialt, hyggelig, morsomt og faglig nyttig, sier initiativtageren til demenskoret i Lyngdal, alltid like engasjerte Steinar Bjørnstøl. Som folkevalgt i Lyngdal kommune har miljøterapeut Bjørnstøl markert seg som en forkjemper for svake og sårbare grupper. Han sitter som leder i rådet for personer med funksjonsnedsettelse, han har ved flere anledninger brukt den politiske talerstolen til å snakke om viktigheten av å legge til rette for et mer demensvennlig lokalsamfunn, og han brenner for tidlig innsats. Noe som betyr å forebygge framfor å reparere.

I kjølvannet av NRK-suksessen «Demenskoret», som denne vinteren skapte en rekke sterke og berørende øyeblikk for de flere tusen som fulgte med på serien, så Bjørnstøl muligheten til å skape et tilsvarende tilbud i Lyngdal, for lyngdøler. Han allierte seg med Lyngdal helsehus og kjente lokale kor-folk, og vips er demenskoret i Lyngdal blitt en realitet.

• Torsdag 11. mai samles de til første øvelse på Lyngdal helsehus.
Demenskoret Lyngdal DSC_3937.jpg
Torsdag 11. mai inviterer denne muntre gjengen til første øvelse på Lyngdal helsehus med det nystartede demenskoret. Da blir det mye musikk, og mye moro. Fra venstre: Fungerende demenskoordinator i Lyngdal kommune, Åshild Gysland, akkompagnør Reidun Nørsett, dirigent Bjarne Torkildsen, initiativtager koret, Steinar Bjørnstøl, og virksomhetsleder for Institusjon og hjemmetjenester i Lyngdal kommune, Anne Sanden Kvinen. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Bjarne Torkildsen dirigerer mens Reidun Nørsett akkompagnerer på piano. Begge mangeårige ildsjeler og velkjente ressurspersoner i det lokale kor- og korpsmiljøet, og det hele skjer på frivillig basis.

Virksomhetsleder for Institusjon og hjemmetjenester i Lyngdal kommune, Anne Sanden Kvinen, har åpnet dagsenteret på helsehuset som øvingslokale, mens fungerende demenskoordinator, spesialhjelpepleier Åshild Gysland, inviterer til samtalegrupper om demens.

Lav terskel

– Nå mangler vi bare kormedlemmene, smiler Steinar Bjørnstøl, og oppfordrer personer med demens og pårørende til å melde seg på.

– Dette er for Lyngdals innbyggere, og jeg håper folk opplever at terskelen for å melde seg på er svært lav, sier han.

Ifølge Bjørnstøl, Nørsett og Torkildsen legges det opp til å ha øvelser på dagsenteret hver fjortende dag. Da blir det 45 minutter med musikk, og 45 minutter med sosialt samvær.

– I tillegg ønsker vi å bake inn noe faglig innhold, sier Steinar Bjørnstøl.

Det faglige tar Åshild Gysland seg av. Når koret har øvelse ønsker hun å invitere pårørende til samtalegrupper om demens. For de som ønsker.

– Vi setter utrolig stor pris på dette initiativet og samarbeidet. Sang og musikk treffer alle, og er med på å skape gode øyeblikk. Dette er godt både for den fysiske og psykiske helsen, sier virksomhetsleder Anne Sanden Kvinen.

Kontaktinfo for påmelding

Ønsker du å bli med i demenskoret, eller kjenner du noen som du tror har lyst til å delta?

Da tar du kontakt med Steinar Bjørnstøl på telefon 473 14 341, eller per epost via lenken under.

Lenke: Epost Steinar Bjørnstøl

Demenskoret Lyngdal DSC_3962.jpg
Stemningen ble god rundt pianoet på helsehuset når Reidun Nørsett dro i gang med MGP-klassikeren «La det swinge». Bak pianoet står fra venstre: Dirigent Bjarne Torkildsen, fungerende demenskoordinator Åshild Gysland, virksomhetsleder Anne Sanden Kvinen og initiativtager til demenskoret i Lyngdal, Steinar Bjørnstøl. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune