Lyngdal kommune delte «En av mange»-erfaringer

Tirsdag 1. november var Lyngdal en av i alt 14 kommuner som på et KS-webinar delte erfaringer knyttet til arbeidet mot utenforskap. Her fikk deltagerne høre om suksessprosjektet «En av mange» på Lyngdal helsehus.

Gjennom prosjektet «Inn i jobb» har 14 deltagende kommuner arbeidet med å få unge bort fra utenforskap og inn i reelle jobber i sin kommune. Mange verdifulle erfaringer er gjort, og på KS-webinaret som ble arrangert tirsdag 1. november 2022 ble flere av disse delt. Blant de 14 kommunene som deltok var også Lyngdal. Kommunens prosjektleder for «En av mange», rådgiver Ida Marie Meland Eikebrok, var til stede for å fortelle om kommunens erfaringer knyttet til dette, både utfordringer og suksesshistorier.

– Prosjektet gir gevinst til oss som arbeidsgiver, til samfunnet, og gevinst for den enkelte, sier Ida Marie Meland Eikebrok.

Ida Marie Eikebrok.png
Prosjektleder Ida Marie Meland Eikebrok.

Via lenkene under kan du se opptaket fra webinaret som ble holdt 1. november, og i tillegg hvordan prosjektet «En av mange» ble presentert i et tidligere KS-webinar om «Inn i jobb». Ganske tidlig i sistnevnte intervjues to av deltagerne på heleshus-prosjektet, Cheyenne (22) og Malin (29), av prosjektleder Ida Marie.

Se KS-webinaret her

KS-webinaret «Inn i jobb»

Cheyenne og Malin en av mange.jpg
Se KS-webinaret «Inn i jobb» og hør Cheyenne og Malin fortelle om muligheten de har fått på Lyngdal helsehus. Skjermdump fra webinaret / video: Rune Hauan, Lyngdal kommune

LIM-tilskudd

«En av mange» har latt seg realisere blant annet takket være såkalt LIM-tilskudd fra fylkeskommunen. LIM står for likestilling, inkludering og mangfold. LIM-tilskuddet finansierer en halv stilling tilknyttet prosjektet.

I prosjektet får deltagerne i starten prøve ut ulike arbeidsområder, men skal etter hvert spisse seg inn mot et valgt fagområde. I løpet av perioden har de oppfølging av rådgivere fra kommunen, NAV-veileder og Karriere Agder. Målsettingen er at de etter endt prosjekt har klart å motivere seg for videre opplæring eller jobb.

Gjør en forskjell

– «En av mange» er virkelig et prosjekt som gjør en forskjell, som gir unge en start i livet og som i tillegg gir nytte for samfunnet, og økonomisk gevinst for kommunen. Dette er bare de økonomiske dimensjonene. I tillegg kommer menneskelige og samfunnsmessige gevinster ved et samfunn hvor alle bidrar inn i en jobb, oppsummerer Christina Haulrich Klausen ved KS' avdeling for kvalitetsutvikling, forskning, innovasjon og digitalisering.

Les også:

Helsehusets servicegruppe

KS-skryt til Lyngdal

Unge i fare for å falle utenfor

Barn av lavinntektsfamilie

«Helt med» er et annet landsdekkende initiativ knyttet til mangfold og inkludering der flere kommuner deltar, inkludert Lyngdal. Du kan lese mer om det prosjektet via lenken under.

Helt med-prosjektet