Nå er Miljøgata gågate! Kommunen ber bilister respektere skiltingen

Nå som skoleferien er i gang, er Miljøgata stengt for ordinær biltrafikk, og regnes som gågate. Lyngdal kommune anmoder alle bilister om å respektere skilting og fysiske stengsler, slik at sentrum blir trygt for myke trafikanter og sommerens aktiviteter.

Nå som skoleferien er i gang, er Miljøgata stengt for ordinær biltrafikk, og regnes som gågate. Lyngdal kommune anmoder alle bilister om å respektere skilting og fysiske stengsler, slik at sentrum blir trygt for myke trafikanter og sommerens aktiviteter.

Det er sommer, arrangementer og mye folk i sentrum. Samtidig har det allerede vært flere trafikkfarlige situasjoner knyttet til kjøring i og rundt Miljøgata.

Lyngdal kommune ber derfor alle som ferdes i sentrum om å vise hensyn og følge gjeldende trafikkregler og skilting. Når Miljøgata er stengt i skoleferien, skal området være trygt for gående, barn, barnevogner, rullatorbrukere, besøkende og sentrumsaktiviteter.

Ønsker tryggere sentrum i sommer

Kommunen har mottatt bekymringsmelding om uvettig kjøring i området, blant annet kjøring i strid med skilting og forsøk på å ta seg inn i Miljøgata med bil forbi fysiske hindre.

For å bidra til økt trygghet er saken videresendt til politiet, og kommunen har bedt om økt tilstedeværelse i sommerperioden.

– Vi ønsker et trygt og trivelig sentrum for alle i sommer. Da er det viktig at bilister respekterer at Miljøgata er stengt for ordinær biltrafikk i skoleferien, sier kommunens næringsrådgiver og kontaktperson for handelsforeningen Lyngdal by, Marit H. Leschbrandt.

Dette gjelder i Miljøgata

Kommunestyret vedtok 17. november 2022 følgende ordning for Miljøgata:

  • Miljøgata stenges for biltrafikk i skolens sommerferie, påske og jul, samt ved andre arrangementer hvor det er stor aktivitet og mye folk.
  • Varetransport tillates.
  • Resten av året er gata åpen for gjennomkjøring og parkering.

Kommunen minner om at skilting og trafikkregulering er satt opp av hensyn til sikkerheten.

Bilde av gågateskilt og bom ved inngangen til Miljøgata fra nord
I sommerferien er Miljøgata gågate. Lyngdal kommune anmoder alle bilister om å respektere bommer og skilting. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Oppfordring til alle trafikanter

Lyngdal kommune oppfordrer alle til å:

  • Respektere bom, skilting og trafikkregulering.
  • Unngå å kjøre inn i miljøgata når den er stengt. Da er den en gågate!
  • Generelt vise ekstra aktsomhet i sentrum i perioder med mye folk og arrangementer.

Målet er enkelt: Et trygt Lyngdal sentrum gjennom hele sommeren.

Bilde av innkjøring forbudt-skilt og bom ved inngang til Miljøgata fra vest
Ganske soleklar melding ved kulturhuset. Her er det innkjøring forbudt, og tydelig skilting om at Miljøgata nå er gågate. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Kontaktinformasjon

Marit H. Leschbrandt, næringsrådgiver
3. etasje i Lyngdal rådhus

Sist endret: 26.06.2026