Rakettforsker blir ny teknisk sjef i Lyngdal

Svein Jarle Haugland har fått tilbud om og takket ja til stillingen som virksomhetsleder for Tekniske tjenester i Lyngdal kommune. Haugland starter i jobben 1. desember. Han blir da eneste leder i Lyngdal kommune med bakgrunn som rakettforsker.

Det sies at alle gode ting er tre. I alle fall blir Svein Jarle Haugland tredje person som i løpet av 2023 bekler stillingen som teknisk sjef, eller virksomhetsleder for Tekniske tjenester, som det egentlig heter. Men den femte i rekken siden slutten av 2017, da veteranen Arne Kristensen gikk over i pensjonistenes rekker, og ble erstattet av Zvesdana Malbasa. Hun var teknisk sjef i nærmere fem år, før hun hoppet av for å søke nye utfordringer et annet sted i landet.

Hvis du får assosiasjoner til politikk når du hører navnet Svein Jarle Haugland, er det helt korrekt. Forrige valgperiode var han nemlig varaordfører i Lindesnes kommune.

Svein Jarle Haugland-portrett
Svein Jarle Haugland blir ny teknisk sjef i Lyngdal kommune. Foto: Privat

Opprinnelig jærbu

Haugland er bosatt i Bjelland, i gamle Marnardal kommune. Nærmere bestemt på Haugland, ikke langt fra Myran skisenter. Men nærmere sju mil fra Lyngdal rådhus, hvor Haugland nå får sitt nye kontorsted. I Bjelland har 48-åringen holdt hus de siste fjorten årene. Haugland er imidlertid jærbu, født og oppvokst på Klepp.

– Fra tidlig barndom av har jeg alltid hatt et nært forhold til Sørlandet med slekts- og feriebesøk i lange perioder hvert år. Etter endt utdanning og noen år i Oslo, flyttet jeg derfor til Sørlandet for godt i 2004. Først til Mandal, men fra 2009 der jeg bor nå i Bjelland, forteller Haugland.

Til Lyngdal kommer han fra stilling som prosjektleder hos Cameron (nå Schlumberger) på Andøya i Kristiansand. Der har han hatt ansvar for levering av produkter og maskiner til borerigger i et internasjonalt marked.

Rakettforsker

Svein Jarle Haugland har ellers en variert bakgrunn både fra offentlig og privat sektor. Han er utdannet sivilingeniør maskinteknikk fra NTNU.

– Etter endt utdanning i år 2000 flyttet jeg til Oslo og jobbet noen år ved Forsvarets forskningsinstitutt, faktisk som rakettforsker. Det var fine år, men i 2004 så valgte jeg altså å flytte til Sørlandet, som jeg lenge hadde hatt planer om. Jeg fikk meg jobb på Umoe Mandal, og var der med og utviklet nye «sivile» produkter for å gi bedriften flere bein å stå på i tillegg til byggingen av de militære fartøyene som kanskje er mest kjent. De fire siste årene der var jeg produksjonssjef for den sivile delen av bedriften, forteller han.

– Så ble det Lyngdal?

– Jeg har trivdes veldig godt i kommunal sektor, ikke minst med å få se det brede og gode tjenestetilbudet som en kommune har ansvaret for. Derfor kunne jeg godt tenke meg å jobbe videre i en kommune. Da jeg så utlysningen som virksomhetsleder i Lyngdal, tenkte jeg at her var det mye i min bakgrunn og erfaring som kunne passe i en slik stilling. Jeg er derfor takknemlig for å ha blitt innstilt til jobben av ansettelsesutvalget, og takket med glede ja da kommunedirektøren ringte og ga meg tilbudet.

Virksomhetsleder for Tekniske tjenester har det daglige ansvaret for en stor kommunal organisasjon med et bredt spekter av kompetanse. Virksomheten består av 60-70 ansatte. Herunder et stort antall renholdere, og medarbeidere tilknyttet uteseksjonens anlegg i Svaneveien på Grøndokkmoen. I tillegg til vei, vann og avløp har Tekniske tjenester også ansvar for grøntanlegg, friområder og kommunale bygg.

– Det blir nok en god del å sette seg inn i den første tiden, men jeg gleder meg til å bli kjent med ledere og ansatte, både innen teknisk og andre sektorer i kommunen. Så er det også viktig for meg å si at jeg vil skille klart mellom min rolle som politiker i Lindesnes og nå kommunalt ansatt i Lyngdal.

Fra listefyll til varaordfører

– Hvordan havnet du i lokalpolitikken?

– Når man flytter til mindre steder, slik som jeg gjorde til Marnardal i 2009, blir man ofte spurt om å være med i lag, foreninger og ulike aktiviteter. I 2011 ble jeg spurt om å stå på liste for KrF til kommunevalget. Jeg sa ja til å stå langt nede på lista, og ble plassert på midten. Men så fikk jeg en del personstemmer og slengere, og plutselig satt jeg i kommunestyret i Marnardal. I 2019 var det kommunesammenslåing, og jeg var ønsket på topp på KrF-lista i den nye kommunen. Etter valget endte jeg altså opp som varaordfører, og har vært det de fire siste årene, forteller Haugland, som etter høstens valg måtte gi fra seg jobben som varaordfører til Even Sagebakken fra Arbeiderpartiet.

Når Svein Jarle Haugland ikke tar på seg hatten som teknisk sjef, eller lokalpolitiker, kobler han av med gårdsarbeid.

– Ja, livet består heldigvis av mer enn kun jobb. Jeg bor som sagt på gård i Marnardal, og her liker jeg å koble av med gårdsaktiviteter og praktiske gjøremål. Jeg har ikke egne dyr på gården, bortsett fra min firbente venn Fenris, men jeg har en liten traktor og litt redskaper, og trives godt med arbeid på gården. Litt tømmerhogst og vedproduksjon. Dessuten har jeg et gammelt gårdstun med bygninger som jeg har begynt å restaurere. Litt reising og hytteliv blir det også, men når rogalendinger drar til hyttene sine i Lyngdal drar jeg mot strømmen, til hytta mi i Gjesdal kommune. Jeg har ikke egen familie, men min bror har også gjort sørlending av seg og bor sammen med sin familie i Farsund. Så med ny jobb i Lyngdal blir det nå enda flere anledninger til å besøke dem, sier Lyngdals ferskeste virksomhetsleder, Svein Jarle Haugland.

Les også:

Lenke: Ny teknisk sjef på plass

Lenke: Høstjakt på teknisk sjef