Ny teknisk sjef på plass

På årets første vårdag inntok også kommunens nye leder for Tekniske tjenester Lyngdal. Nå gleder Ernst Vidringstad seg over endelig å være i gang som lagleder for en av Lyngdals største kommunale virksomheter.

– Akkurat nå i starten er det veldig mye å sette seg inn i av ulike administrative oppgaver, så den første tiden blir jeg nok helst å finne på rådhuset. Men jeg ser veldig fram til å skulle komme meg litt rundt i kommunen, både for å bli bedre kjent med alle de dyktige medarbeiderne vi har ute i felt, og med all den infrastrukturen som teknisk har ansvaret for i Lyngdal kommune, sier Ernst Vidringstad.

Onsdag 1. mars hadde han sin første arbeidsdag som virksomhetsleder for Lyngdal kommunes Tekniske tjenester. Vidringstad har overtatt stillingen etter Zvezdana Malbasa, som på sin side har søkt nye utfordringer et annet sted i landet.

Bilde av Ernst Vidringstad og Steinar Litland
På sin andre dag som leder for Tekniske tjenester tok Ernst Vidringstad (t.v.) turen innom uteseksjonen på Grøndokkmoen. Her i samtale med driftsleder Steinar Litland, som siden november har vært konstituert i stillingen som virksomhetsleder. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Vidringstad ble ansatt i stillingen i november, men grunnet oppsigelsestid i hans daværende jobb gikk det noen måneder før han kunne tiltre. I den perioden har leder for kommunens uteseksjon, Steinar Litland, vært konstituert i stillingen. Men nå har han overlatt tømmene til Vidringstad.

– Akkurat det føles i grunnen helt greit, smiler driftsleder Litland når han på Vidringstads andre arbeidsdag gir sin nye virksomhetsleder en rundtur i uteseksjonens anlegg i Svaneveien på Grøndokkmoen. Litland har vært konstituert i stillingen i fire måneder.

– Men jeg skjønner ikke hvor de månedene er blitt av. Det har vært mange oppgaver å håndtere, så tiden har egentlig bare flydd avsted, sier Litland.

Fra Kvinesdal til Lyngdal

Ernst Vidringstad er bosatt i Farsund, og kommer fra stilling som avdelingsleder for vei, vann og grøntområder i Kvinesdal kommune. En stilling han har hatt siden 2018. Han har ellers bakgrunn fra det private næringsliv, blant annet som teknisk sjef i entreprenørselskapet NCC Industry Norge.

Vidringstad entrer stillingen som virksomhetsleder i Lyngdal kommune med en klar parole: «Dette er en kritisk stilling. Kanskje den viktigste i kommunen! Hvis ikke infrastrukturen er på plass, så kollapser alt».

Rene ord for pengene der altså. Og absolutt sant. En kommune består av mange viktige og kritiske funksjoner, som det ikke alltid er like enkelt å måle viktigheten av opp mot hverandre, men hvis ikke vei, vann og avløp fungerer, stopper det meste ganske raskt opp. I tillegg har Tekniske tjenester også ansvar for grøntanlegg, friområder og kommunale bygg.

Lagspiller og friluftsmenneske

Vidringstad er også tydelig på at han er oppatt av lagspill på alle nivåer. Som leder for Tekniske tjenester får han mellom 60 og 70 ansatte å samspille med. Herunder også et stort antall renholdere. Med andre ord en romslig organisasjon med et bredt spekter av kompetanse.

For øvrig er han friluftsmenneske på sin hals, og aktiv jeger. Han har fem store barn, og er gift med Anne Mette Vidringstad, sykepleier i hjemmesykepleien i Lyngdal kommune.

Vet du forresten hva som er favorittmaten til en teknisk sjef?

Selvkost, naturligvis ...

Velkommen til Lyngdal kommune, Ernst Vidringstad.

Bilde av Ernst Vidringstad og Steinar Litland
Virksomhetsleder Ernst Vidringstad (t.v.) og driftsleder Steinar Litland i uteseksjonens verksted på Grøndokkmoen. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Tekst og bilder: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune