Ny «turistsjef» og folkehelsekoordinator ansatt

Lyngdal kommune har ansatt Anne Grete Lølands etterfølger. Ny folkehelsekoordinator er også på plass.

Den nye «turistsjefen» er formelt ansatt som rådgiver i staben Plan og næring, der turisme og reiseliv kun er en del av ansvarsporteføljen. Derfor «turistsjef» i hermetegn. Ifølge kommunalsjef for Plan og næring, Kristine Valborgland, skal den nye rådgiveren blant annet også ha ansvar for næringsplaner og tilskuddsordninger, og være kommunens bindeledd ut mot næringsliv og handel. For å nevne noe.

– Turisme og reiseliv er ikke noen definert del av denne rådgiverstillingen, ettersom arbeidsmengden knyttet til dette ansvarsområdet naturlig nok vil variere en del gjennom året, sier Valborgland.

Fra museum og dyrepark

Den nye rådgiveren på Plan og næring, med blant annet turisme som ansvarsområde, er Marit Helene Leschbrandt fra Mandal. Hun har en master of science med spesialisering i internasjonal strategi og markedsføring fra BI, og en bachelor of science fra universitetet i Utah, USA. Hun har også studert offentlig administrasjon ved Høyskolen i Agder. Leschbrandt kommer fra stilling som avdelingsleder ved Vest-Agder museet IKS, med ansvar for Kristiansand museum, Gimle gård og Odderøya museumshavn. Tidligere har Leschbrandt jobbet åtte år i Dyreparkens markedsavdeling, og vært strategisk rådgiver i Recommended/AdNotam reklamebyrå. Blant annet. Og ja, hun er datter av tidligere ordfører i Mandal kommune, Kirsten Huser Leschbrandt.

Marit Helene Leschbrandt.png
Ny rådgiver næring, Marit Helene Leschbrandt.

Livskvalitet og helse

I tillegg har Lyngdal kommune ansatt ny folkehelsekoordinator etter Linn Øysæd Gyland. Også denne stillingen tilknyttet Plan og næring. Den nye folkehelsekoordinatoren, eller rådgiver sosial bærekraft og folkehelse som er den korrekte stillingsbenevnelsen, er Kristine Engebretsen Illøkken fra Kristiansand. Med seg inn i stillingen har hun en mastergrad i folkehelsevitenskap, bachelor i ernæring, mat og kultur samt halvårsstudium i friluftsliv. Alt ved Universitetet i Agder (UiA). For å nevne noe fra en rikholdig og spennende CV.

– For tiden holder jeg på med å ferdigstille en doktorgrad i helse- og idrettsvitenskap på UiA. Der forsker jeg på hvilken betydning skolemåltidet kan ha for læring og folkehelse, noe som viser seg å være ganske lovende. Ellers har jeg erfaring fra NAV og folkehelse fra kommunal sektor, forteller Kristine, og avslører samtidig at hun er glad i turer, matlaging, trening og en god serie.

– Jeg gleder meg til å ta fatt på jobben, og å bli bedre kjent med Lyngdal kommune og innbyggerne der. Mitt oppdrag handler kort sagt om alt vi kan gjøre for å bedre livskvalitet, levekår og helse, både for oss og for de neste generasjonene. Lyngdal er en kommune som er ganske frempå når det gjelder folkehelse, og det gleder meg. Mitt mål er å være synlig både i kommunen og i Lister-regionen med ulike folkehelseprosjekter og tiltak, og jeg ønsker at det skal være en lav terskel for medvirkning, sier Illøkken som ser fram til å få innspill og ideer fra Lyngdals innbyggere til gode folkehelsetiltak.

Portrett Kristine Engebretsen Illøkken.jpg
Ny rådgiver sosial bærekraft og folkehelse, Kristine Engebretsen Illøkken.

– Jeg er svært begeistret og takknemlig for at vi har kunnet rekruttere to nye medarbeidere som har så høy kompetanse og som er så godt egnet til stillingene, sier kommunalsjef Kristine Valborgland.

Sist endret: 14.03.2024