Presenterte planer for ny kulturscene, bygderom og Bjøro-museum

Utvalget for kultur og samskaping ble før siste møtet presentert for ambisiøse planer i Byremo sentrum. Driftige lokale krefter ønsker å realisere både ny kulturscene og et eget bygderom for lag og foreninger. I dette nye kulturhuset er det også planen at Grindheims største sønn, Bjøro Håland, skal få sin rettmessige plass.

I innkallingen til møtet i det politiske utvalget for kultur og samskaping onsdag 31. mai ble det orientert om at utvalget i forkant av møtet skulle få en omvisning og informasjon om planer for ny kulturscene og «bygderom» på Byremo. Et samarbeidsprosjekt mellom entreprenørfirmaet Fjellborg hytter og Musikkverkstedet. Utvalget ble tatt imot utenfor butikken på Byremo av primus motor for Musikkverkstedet, Øystein Lauen, og daglig leder for Fjellborg hytter, Odd Tore Naglestad. Og det var ikke småtteri de to lokale ildsjelene da kunne presentere for politikere og administrasjon.

Odd Tore Naglestad presenterer nytt sentrumsbygg
Odd Tore Naglestad presenterer planene for nytt sentrumsbygg på Byremo. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Det har lenge vært kjent at det skal bygges ny butikk på Byremo, vegg i vegg med eksisterende butikklokale. Fjellborg hytter har kjøpt bygget hvor butikken i dag holder til, og det er også Fjellborg hytter som skal bygge den nye butikken. I tillegg planlegges det to leilighetsbygg med til sammen åtte tilrettelagte boenheter på området.

Nå foreligger det ambisiøse planer for gjenbruk av det gamle butikklokalet. Det var disse som ble presentert for kulturutvalget onsdag 31. mai, før utvalgsmøtet ble satt på Byremo videregående skole.

Kulturkjeller og museum

Initiativtager er musiker og lokal kulturarbeider Øystein Lauen. Til daglig lærer ved Byremo videregående skole. Hans visjon for det gamle butikklokalet er å skape en fellesarena for frivillige lag og foreninger, på tvers av interesser og livssyn. Ifølge Lauen er organisasjonslivet i bygda allerede utfordret på å spille inn ideer til hva bygget kan fylles med og brukes til, ut over møtelokaler og ulike kulturarrangementer.

Øystein Lauen orienterer IMG_5506.jpeg
Øystein Lauen orienterer og visualiserer planene for kulturkjelleren. Blant annet skal veggen i bakgrunnen åpnes for å gjøre plass for ny scene. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

– I tillegg ønsker vi å etablere selskapslokale i bygget, som kan brukes til konfirmasjoner, bryllup og lignende. I underetasjen er planen å rigge til det vi har kalt en kulturkjeller, med scene og publikumsplass, kunne Lauen fortelle. Hele konseptet går under benevnelsen «bygderom». Den fysiske nærheten både til skolene og Byremoheimen skaper grunnlag for positive synergier for både unge og eldre.

I dette bygderommet er tanken også å vie plass til et eget Bjøro Håland-museum. Den kjente og folkekjære køntriartisten med solide røtter fra Grindheim skal selge eiendommen sin i Kristiansand, og har åpnet for å donere sine memorabilia fra en livslang artistkarriere til det planlagte bygderommet. Både Stetsons, boots, sceneantrekk, gitarer, hedersbevisninger og mere til er tiltenkt plass i bygderommet. Bjøro Håland fyller 80 år høsten 2023. Nå ønsker sambygdingene å hedre ham med et eget Bjøro-museum, og at han selv skal få muligheten til å åpne det.

Bjøro Håland portrett IMG_0575.jpg
Norges største køntristjerne gjennom alle tider, Bjøro Håland, er tiltenkt egen hedersplass i det nye bygderommet. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

– Bjøro har et stort hjerte for hjembygda, og han har flere ganger stilt opp for Musikkverkstedet, helt fra oppstarten i 1987 da vi arrangerte band aid til inntekt for det da nye Musikkverkstedet. Bjøro bidro fra scenen, og vi fikk inn hele 90.000 kr på det arrangementet, fortalte Øystein Lauen, som også ga kulturutvalget en omvisning i det smått legendariske Musikkverkstedet på Byremo.

Distriktsutvikling

Ifølge Odd Tore Naglestad i Fjellborg hytter skal den nye butikken etter planen stå klar i løpet av våren 2024. Om det blir et bygderom i den gamle butikken blir ifølge Øystein Lauen klart innen utgangen av året. Det er tidsfristen de har satt seg for å få på plass den nødvendige finansieringen, svært løselig estimert til ca. 4 millioner kroner. En sum som i så fall også forutsetter solid dugnadsinnsats fra involverte lag og foreninger. Noe grindølene er kjent for å være gode på. Byggeier Naglestad er klar på at Fjellborg hytter ikke har noen plan-B for den gamle butikken. Fokuset er utelukkende å få realisert bygderommet og kulturkjelleren.

Virksomhetsleder for kultur i Lyngdal kommune, Jan Seland, gir uttrykk for begeistring over planene.

– Dette er ikke bare et kulturprosjekt, det er et distriktsutviklingsprosjekt, kvitterte han etter at tegninger og visjoner var presentert.

I denne runden handlet det utelukkende om å informere folkevalgte og administrasjon om planene. Men i løpet av høsten må administrasjon og politikere ta stilling til søknad om støtte til realiseringen av Byremos nye kulturkjeller og bygderom.

Lenke: Utvalg på kulturreise

Befaring i Byremo musikkverksted IMG_5516.jpeg
Kulturutvalget fikk også omvisning i Musikkverkstedet på Byremo. Et tiltak som har beriket bygda helt siden 1987, og vært springbrettet for både artist-talenter og lydteknikere. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune