Så ble dagsenter for eldre gjenåpnet

Endelig var dagen der! En dag de hadde ventet på i fem måneder.

«Tenk i dag så er vi endelig her på stua igjen. Vi har ikke vært samlet her hele gjengen siden 16. mars. Men fra og med i dag har vi igjen ordinært dagaktivitetstilbud her på frivilligsentralen», sa leder av Audnedal frivilligsentral, Jorunn Bakke Flottorp, da hun mandag 17. august kunne ønske brukerne velkommen tilbake til dagsenter for eldre på Konsmo. Et gledelig gjensyn var det for dem alle.

Men helt ordinær drift blir det likevel ikke. For smittevern må hensynstas.

«Jeg skulle gjerne ha klemt dere alle sammen, men det kan jeg dessverre ikke gjøre», sa Flottorp, og gjennomgikk de forholdsreglene som må tas for å ivareta nødvendig smittevern.

For å markere gjenåpningen på skikkelig og høytidelig vis, hadde også varaordfører Jon-Are Åmland denne dagen tatt turen til dagsenter for eldre på Konsmo. For anledningen hadde han også ikledd seg det nye ordførerkjedet.

«Veldig kjekt å få lov til å være med her i dag. Jeg er blitt glad i Konsmo», sa Åmland innledningsvis, og avslørte at han er blitt en ivrig bruker av freesbeegolfbanen i Konsmoparken.

«Det er kjempe flott at dette dagsenteret igjen kan åpnes. Vil tro det er mange som har savnet dette tilbudet. Men det har vært en spesiell tid for veldig mange med korona-epidemien. Mange rundt oss, i hele landet, er berørt på en eller annen måte. Noen er blitt syke. Andre kjenner på bekymring og frykt. Og veldig mange tror jeg har kjent på en ensomhet og savn. Det har jeg kjent på selv også. Å savne det å være sammen med andre, med venner og familie. Det er kjempe viktig for oss alle sammen. Derfor er det så flott at dette dagsenteret igjen kan åpnes, til stor glede for veldig mange», sa varaordfører Jon-Are Åmland i sin hilsen til de frammøtte på dagsenteret denne mandagen. Han berømmet også det gode samarbeidet mellom omsorgstjenesten og frivilligsentralen.

«Akkurat det tror jeg er nokså unikt. Så takk til alle som står bak og gjør en innsats, og takk til alle dere som bruker tilbudet. Jeg ønsker dere alle masse lykke til i framtiden, og håper dere får mange fine stunder framover her på dagsenteret nå som det igjen er åpnet», sa Åmland.

Deretter var det sosialt samvær, med god mat og gode historier rundt bordet. På menyen stod grillmat og iskrem.

Dagsenter for eldre på Konsmo har åpent én dag i uken. Det sosiale er viktig. Det er også mye fokus på ernæring og helse. I tillegg produseres fra september til mai en egen svært etterspurt spesialitet. Nemlig tennbriketter. Disse lages av avispapir og stearin, og selges i spesialsydde poser laget av nettopp avispapir. Og er svært populære. Inntekten fra salget brukes til ulike sosiale arrangementer. Blant annet har de vært på flere turer.

DSC_7127 Dagsenter Jon-Are Åmland.jpg
For å markere gjenåpningen på skikkelig og høytidelig vis hadde også varaordfører Jon-Are Åmland denne dagen tatt turen til dagsenter for eldre på Konsmo. For anledningen iført det nye ordførerkjedet. Foto: Ole Aa. Brattfjord, Lyngdal kommune
DSC_7145 dagsenter sosialt.jpg
Det var gledelig gjensyn rundt bordet da dagsenter for eldre på Konsmo gjenåpnet. Foto: Ole Aa. Brattfjord, Lyngdal kommune