Skole-PLIVO-prosjektet i gang – vellykket møtedag og paneldebatt under Arendalsuka

Prosjektet Skole-PLIVO (pågående livstruende vold) er nå offisielt i gang, etter en innholdsrik dag under Arendalsuka med både oppstartsmøte og en engasjerende paneldebatt.

Prosjektet Skole-PLIVO (pågående livstruende vold) er nå offisielt i gang, etter en innholdsrik dag under Arendalsuka med både oppstartsmøte og en engasjerende paneldebatt.

Oppstartsmøtet

Formiddagen startet med oppstartsmøte på Fylkeshuset i Arendal, der alle samarbeidspartnerne var samlet:

  • Universitetet i Agder
  • KS
  • Fynd Reality
  • Universitetet i Innlandet
  • Statsforvalteren i Agder
  • Lyngdal kommune

Møtet ga rom for å dele forventninger, avklare roller og diskutere hvordan hver aktør kan bidra i utviklingen av en arbeidsmåte for beredskapstiltak i skolene. Tilbakemeldingene var tydelige: Prosjektet oppleves som både viktig og tidsriktig, og deltakerne uttrykte et sterkt ønske om å bidra til at det får størst mulig nytteverdi for skolene.

Paneldebatten

2025 08 12 skole plivo arendal 002 .jpg
Paneldebatt om Skole-PLIVO under Arendalsuka

På ettermiddagen fulgte paneldebatten «Når sekundene teller: Hvordan sikre skolene mot pågående livstruende vold». I panelet deltok sentrale stemmer fra stat, kommune, politi og akademia – alle med ulikt, men utfyllende perspektiv på tematikken:

  • Sindre Lysø, statssekretær i Kunnskapsdepartementet (i permisjon)
  • Kristin Holm Jensen, områdedirektør i KS
  • Yngve Årøy, fylkesberedskapssjef hos Statsforvalteren i Agder
  • Torgeir Winsnes, etterretningsleder i Agder politidistrikt
  • Ann Karin Fuglestad, Lyngdal kommune og RegionLab Lister (prosjektleder)
  • Geir Ove Venemyr, universitetslektor og forsker ved Universitetet i Innlandet

Debatten ble ledet av Ronny Bjørnevåg, kommunalsjef i Lyngdal kommune, og tok utgangspunkt i spørsmål som:

  • Hvordan ruster vi skolene og barnehagene for en ny virkelighet – med de ressursene vi faktisk har?
  • Hvordan kan vi øve mer, uten å belaste de begrensede ressursene ytterligere?
  • Hva kan teknologi og digital trening tilføre?

Et viktig poeng som kom frem, var at det i dag ikke finnes en etablert arbeidsmåte for hvordan skolene skal håndtere en PLIVO-situasjon. Prosjektet som nå er i gang i Lister, har derfor potensial til å bli et nasjonalt verktøy som kan gjøre skoler over hele landet bedre rustet til å håndtere de mest krevende situasjonene.

Mange i salen uttrykte etterpå at de opplevde debatten som både relevant, viktig og lærerik.

– Vi opplevde en sterk oppslutning rundt temaet, og engasjementet vi så både i møtet og under debatten bekrefter at dette er et område hvor vi må jobbe sammen på tvers, sier prosjektleder Ann Karin Fuglestad.

2025 08 12 skole plivo arendal.jpg
Prosjektleder Ann Karin Fuglestad fra Lyngdal kommune og RegionLab Lister under paneldebatten om Skole-PLIVO på Arendalsuka, sammen med Sindre Lysø og Yngve Årøy.

Nå starter behovsinnhentingen

I september går prosjektet inn i en ny fase, med behovsinnhenting fra skolene i Lister. Kartleggingen skal gi et tydelig bilde av dagens beredskap, utfordringer og hvilke verktøy og opplæring som vil ha størst effekt. Resultatene vil danne grunnlaget for en felles arbeidsmåte og konkrete tiltak som kan tas i bruk i skolene.

Sist endret: 15.08.2025