Skomrak eller Skomrag? Det er spørsmålet

Har du en mening om hva som er korrekt skrivemåte? Tirsdag 30. april er siste frist for å komme med innspill til navnesaken.

Saken har sitt utspring i at Statens kartverk har registrert at stedsnavnet skrives på to ulike måter. Både Skomrak og Skomrag.

Det er derfor opprettet navnesak for å endelig avklare hvordan stedsnavnet skal skrives. Altså om Skomra skal slutte på g eller k når stedsnavnet brukes i offentlige sammenhenger. Herunder på skilt, i kartverk og matrikkelen, som er Norges offisielle eiendomsregister.

I den forbindelse er saken lagt ut på høring. Se lenken under.

Lenke til høringer

I tillegg til høringen er også noen blitt tilskrevet direkte.

– Det gjelder primært berørte grunneiere og festere, men også foreninger som kan ha interesse i saken er blitt tilskrevet, opplyser Jan Seland, virksomhetsleder for Kultur i Lyngdal kommune. Har du spørsmål rundt navnesaken, er det han som skal kontaktes.

• Fristen for å komme med innspill er tirsdag 30. april 2024.

Innspill sendes på epost via lenken under. Skriv «Innspill til navnesak» i emnefeltet.

Lenke til epost Lyngdal kommune

Utfyllende informasjon finner du i skrivet fra Statens kartverk om oppstart av navnesak. Se lenken under.

Lenke: Oppstart av navnesak

Også Språkrådet skal uttale seg om saken før Statens kartverk gjør sitt endelige vedtak.

Oversiktsbilde fra del av Skomrak
Ligger eiendommene på bildet på Skomrak eller Skomrag? Det skal Statens kartverk snart ta stilling til. Foto: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Jan Seland
3. etasje Lyngdal kulturhus