Sterke inntrykk i Lyngdal kulturhus

De som besøkte utstillingen «Hvis klær kunne fortelle» i Lyngdal kulturhus fikk med seg sterke inntrykk.

– Håpet er at det som vises og fortelles her kan sette i gang prosesser, og senke terskelen for å si ifra, på egne eller andres vegne. Disse historiene forteller at "du er ikke alene". I Lyngdal skal vi ha en nullvisjon for overgrep mot barn, sier Marianne Aarhoug Salvesen, Lyngdal kommunes kurator for vandreutstillingen «Hvis klær kunne fortelle», som ble vist fram i Lyngdal kulturhus. Til daglig er Salvesen BTI-koordinator og rådgiver innenfor forebyggende arbeid i Lyngdal kommune.

Hvisklaerkunnefortelle.jpg

Flere skoleklasser besøkte utstillingen. Bildene til denne artikkelen er fra dagen da 8B på Lyngdal ungdomsskole var innom. Salvesen tok selv imot skoleklassen, og fortalte innledningsvis om bakgrunnen for og formålet med utstillingen, og ikke minst om autensiteten i historiene som fortelles. For dette er ikke dramatiserte prosastykker, men fortellinger fra levd liv og ekte mennesker. «Hvis klær kunne fortelle» er en dokumentasjon av omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn.

DSC_1248 (2).jpg
Skoleklasser er velkommen og ønsket til denne viktige utstillingen. Her tar Marianne Aarhoug Salvesen imot klasse 8B fra Lyngdal ungdomsskole.

Etter denne innledningen gikk elevene selv rundt i utstillingslokalet, enten hver for seg eller i grupper, og det mest påfallende da var stillheten. Det var helt åpenbart at dette gjorde inntrykk på ungdommen.

Da Marianne Aarhoug Salvesen og dagens utstillingsvert, kommunedirektør Kjell Olav Hæåk, spurte elevene om hva de tenkte og følte etter å ha sett utstillingen, kom det et lavmælt, ganske kort og treffende svar: «Trist».

Gjennom utstillingen får man vite at antall barn som utsettes for seksuelle overgrep, vold og omsorgssvikt i Norge er urovekkende høyt. Erfaringene viser også at de fleste utsatte går i årevis uten å fortelle om dette til noen, eller at andre oppdager hva som skjer.

– Barndomskrenkelser kan føre til store utviklingsmessige forstyrrelser og være ødeleggende for menneskers liv, sier Marianne Aarhoug Salvesen.

Via lenkene under kan du lese mer om utstillingen og om arbeidet for å bekjempe vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn.

«Hvis klær kunne fortelle»

reddesmå.no

Tekst og bilder: Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

DSC_1255 (2).jpg
Gjennom klær, dukker og andre gjenstander som har tilhørt små utsatte barn fortelles historier om lengsel etter beskyttelse.
DSC_1258 (2).jpg
Antall barn som utsettes for seksuelle overgrep, vold og omsorgssvikt i Norge er urovekkende høyt.
DSC_1246 (2).jpg
Ikke bare et par sko ...
DSC_1263 (2).jpg
Kommunedirektør Kjell Olav Hæåk og Marianne Aarhoug Salvesen lytter til elevenes inntrykk fra utstillingen.
DSC_1260 (2).jpg
Utstillingen gir informasjon som treffer både hoder og hjerter, og den åpner for samtaler. Disse snakkekortene er også tilgjengelig på utstillingen.
DSC_1245 (2).jpg
Alt som fortelles på utstillingen er autentisk og sant. Dessverre.

Sist endret: 14.03.2024