Lyst til å være støttekontakt?

Lyngdal kommune trenger flere støttekontakter og avlastere. Send oss en søknad. Spennende og meningsfylte oppgaver venter.

Hva innebærer det?

Støttekontakter jobber direkte med én person, og oppdragene er vanligvis fra 2 til 5 timer per uke.

De som får tildelt støttekontakt kan være barn, ungdom, voksne eller eldre. Mennesker med ulike utfordringer av fysisk, psykisk eller kognitiv art som påvirker deres sosiale deltakelse.

– Målet med støttekontakt-ordningen er å bistå til at mennesker får en meningsfull fritid, basert på deres forutsetninger, ønsker og behov, sier Trine Renate Grave ved kommunens avdeling Forvaltning og bolig. Hun ønsker kontakt med personer fra hele kommunen, som er 16 år eller eldre, og som kan tenke seg å jobbe som støttekontakt. Særlig ønsker hun kontakt med voksne støttekontakter.

• Å være støttekontakt krever ingen formell utdannelse, men personlige egenskaper som sosiale ferdigheter, engasjement, selvstendighet, fleksibilitet og evne til samarbeid vil bli vektlagt
  • Førerkort og tilgang på bil er en fordel
  • Det kreves også politiattest

Oppfordrer særlig menn til å søke

– De som søker er ofte videregående studenter. De passer til noen oppdrag, men vi har mangel på voksne støttekontakter, og da spesielt menn. Vi har flere mannlige brukere som kun kan ha en voksen mann som støttekontakt, og som per nå står uten støttekontakt, sier hun.

– Vi ønsker at de som søker forteller litt om seg selv, om egne interesser og personlige egenskaper, og hvilken gruppe man ønsker å jobbe med. Eksempelvis barn, ungdom, voksne eller eldre, og hvor i kommunen man helst vil jobbe, sier Trine Renate Grave.

Støttekontakt hjelper illustrasjonsbilde Pixabay.jpg
Lyngdal kommune har løpende behov for flere støttekontakter. Noe for deg? (Illustrasjonsfoto fra Pixabay)

Søknadsskjema og kontaktperson

Mer informasjon om støttekontaktordningen og søknadsskjema finner du via den hvite knappelenken under. Lyngdal kommune har også behov for avlastningshjem. Det finner du også informasjon om via lenken under. Du benytter samme søknadsskjema.

Lenke: Støttekontakt og avlastningshjem

Avlastere og støttekontakter er organisert under avdeling Forvaltning og bolig, som tilhører virksomhet Tjenestekontoret.

Sist endret: 14.03.2024