Grafisk profil

Her kan du lese om arbeidet med grafisk profil for selve sammenslåingsprosessen, og om anskaffelsen av grafisk profil for ny sammenslått kommune.

Her kan du lese om arbeidet med grafisk profil for selve sammenslåingsprosessen, og om anskaffelsen av grafisk profil for ny sammenslått kommune.

Grafisk profil for sammenslåingsprosessen

For mest mulig å tydeliggjøre avsenderen av informasjon i sammenslåingsprosessen, ble det tidlig bestemt at selve prosessen måtte ha sin egen grafiske profil. Dette for unngå at mottagere av informasjon skulle tro den kom fra Audnedal eller Lyngdal kommune.

Lyngdal kommune er så priveligert å ha en høyst kompetent og kreativ person i sin midte. Nåværende avdelingsleder på Lyngdal kulturhus, Rune Hauan, som også er grafiker.

Han tok på seg jobben med å utforme grafisk profil for nye Lyngdal-prosessen. Og gjorde det med bravur. De grafiske elementene ble brukt på alt av trykksaker, effekter og digitale flater der temaet var arbeidet med å slå sammen Audnedal og Lyngdal kommuner.

De grafiske elementene vises nedenfor.

Va¦èpen navntrekk og verdiord.png

 

Va¦èpen og navntrekk Nye Lyngdal kommune.png

 

 

Sagbladku LG.png

Rune Hauan var senere sterkt delaktig i arbeidet med å lage den nye kommunens grafiske profil. Da som utøvende grafisk rådgiver og medlem av styringsgruppen. Selve jobben var såpass omfattende at dette ble kjørt som en egen anskaffelse. Den kan du lese mer om i neste seksjon.

Grafisk profil for ny kommune

1. mars 2019 ble fire nøye utvalgte grafiske byråer invitert til å levere tilbud på grafisk profil for den nye sammenslåtte kommunen, der idé og løsning ble vektet høyere enn pris.

De som deltok i denne mini-konkurransen var S & B-N, Tress Design, Uniform Strategisk Design og BRKLYN. Sistnevnte var for øvrig byrået som før dette hadde oppdraget med den endelige utformingen av Lyngdals nye kommunevåpen, etter en idékonkurranse, og ble valgt ut på bakgrunn av den overbevisende jobben de gjorde der. S&B-N hadde oppdraget med Lyngdal kommunes grafiske profil før sammenslåingen, og ble valgt ut på den bakgrunn. Tress Design bemerket seg da de vant konkurransen om nytt fylkesvåpen for Agder, mens Uniform Strategisk Design var byrået som designet Stortingets nåværende flotte grafiske identitet.

Alle fire leverte forslag innen fristen, og to av dem ble valgt ut til å gi en nærmere presentasjon av sine ideer for oss. Det var Tress Design og S & B-N. Begge presentasjonene ble holdt i Lyngdal fredag 12. april 2018.

  • Etter demoen valgte nye Lyngdal kommune å gå videre med Tress Design AS, som presenterte ideer og uttrykk som best sammenfalt med den retningen også vi ønsket å gå i.

Besvarelsen til Tress Design, fra demoen de holdt, kan lastes ned via den blå knappelenken under.

Besvarelse kravspek Tress Design

Tress Design hadde en veldig fin tilnærming til oppdraget, og presenterte allerede i en tidlig fase gjennomarbeidede og kreative idéskisser. De imponerte også med hvor mye kunnskap de allerede i tilbudsfasen hadde tilegnet seg om de to kommunene.

Når du skal gjennomføre en anskaffelse basert på kreativitet, er det ikke uten videre enkelt å være veldig konkret i bestillingen. Du kan ikke uten videre sette to streker under svaret. Så styringsgruppen tok utgangspunkt i intensjonsavtalen, og presiserte i kravspeken at dette med innovasjon og nytenkning også måtte gjenspeiles i kommunens visuelle uttrykk. Vi ønsket å være moderne, men også tidløse. Ikke alltid en enkel kombinasjon. Det som er moderne og fashion i øyeblikket, er ikke nødvendigvis det et stykke fram i tid. Men det var i alle fall det styringsgruppen ba om, samtidig med at det grafiske uttrykket måtte være identitetsskapende og gjenkjennelig, og særegent. Så vi var ganske kravstore i den kreative delen av bestillingen.

Allerede i oppstartmøtet presenterte Tress Deisgn et spenstig forslag til fargepallett, som vi der og da valgte å gå videre med. Den endelige paletten er frisk og moderne i uttrykket, den ivaretar kravene til universell utforming, og er tidløs i den forstand at den både er variert og har farger som man ikke så lett blir lei av. Styringsgruppen opplevde her at vårt ønske om å være både moderne og tidløse ble innfridd.

I fargepaletten er det også mye kultur og tradisjon. Hav, jord, skog, vann, landbruk. Fargepaletten er solid og trygg, uten å framstå som traust og sidrompa.

Bildet under er fra oppstartmøtet som styringsgruppen for ny grafisk profil hadde med Tress design 9. mai 2019.

IMG_4806 oppstartmøte grafisk profil Tress Design.jpg
Fra venstre: Ole Åsmund Brattfjord, informasjonsansvarlig og leder av styringsgruppen, Torhild Birkeland (fra daværende Audnedal kommune), grafisk designer Jan Frode Ugland, Tress, Gunn Buverud Haugen, daglig leder og grafisk designer Tress, grafiker Rune Hauan og arkivmedarbeider Janne Reiersen Risnes, begge fra daværende Lyngdal kommune. Foto: Ole Åsmund Brattfjord

Resultatet

Den grafiske profilen ligger tilgjengelig for alle i en skyløsning. Du finner den via lenken under.

Profilmanual Lyngdal kommune

Nytt kommunevåpen

Underveis i sammenslåingsprosessen ble det også igangsatt arbeid med å skaffe den nye sammenslåtte kommunen nytt våpenskjold. Det kan du lese mer om via knappelenken under.

Her finner du mer om valg av nytt kommunevåpen

Kommunevåpenet

Sist endret: 04.06.2021